کد مطلب:289142 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

انتظار فرج
انتظار به معنی آینده نگری، و به معنی ناراضی بودن از وضع موجود، و به راضی شدن از آینده ی بهتر، است و انتظار فرج یعنی آماده بودن برای ظهور امام زمان (عج) و تشكیل دولت حقّه ی آل محمّد صلی الله علیه و آله و سلّم و حكومت جهانی آخرین سفیر الهی، انتظار فرج یعنی مهیّا ساختن روح و جسم خود، برای روزی كه با طلوع پیشوای غائب جهان، گشایش در كلیّه ی شئون زندگی بشریّت پدید می آید، روزی كه تمام بدبختیها، ناكامیها، بیدادگریها و ظلمها از میان می رود. و فقر و تنگدستی، بیكاری و بیماری و بالاخره تمام مصائب و ناراحتیها یكباره و برای همیشه رخت از جان بر می بندد و به وسیله ی آن حضرت، حكومت عدل واحد جهانی در سراسر گیتی بر قرار می گردد، و برای چنین روزی باید خیلی انتظار كشید و امیدوار بود.

در همین رابطه امام صادق علیه السلام می فرماید:

«كسی كه دوست دارد از یاران قائم (عج) باشد، باید در انتظار ظهور باشد، و حتماً باید كارهایش بر اساس تقوی، پاكی و اخلاق نیك باشد، چنین كسی منتظر امام (عج) است. در این راه بكوشید و آماده باشید، گوارا باد بر شما ای جوانمردان كه رحمت خدا با شما است». («بحارالانوار»، ج 52، ص 140)

انتظار فرج امام عصر (عج) از برترین اعمال شمرده می شود. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلّم در همین زمینه فرمود:

«اَفْضَلُ اَعْمالِ اُمَّتِی اِنْتِظارُ الْفَرَجِ مِنَ اللهِ عَزَّ وَجَلَ: بهترین و برترین اعمال امّت من انظار فرج (مهدی موعود (عج)) از نزد خدای عزیز و جلیل است». (همان مدرك، ص 128)

همچنین امام صادق علیه السلام فرمود: «هر كس از شما، در حال انتظار ظهور حاكمیّت خدا درگذرد، مانند كسی است كه در خدمت قائم (عج) باشد و در خیمه ی او... نه بلكه مانند كسی است كه در ركاب قائم (عج) بجنگد، نه به خدا سوگند، بلكه مانند كسی است كه در ركاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم شهید شده باشد». («بحارالانوار»، ج 52، ص 126)

و نیز امام علی علیه السلام فرمود:

«اِنتِظارُ الْفَرَج بِالصَّبرِ، عِبادَةٌ: چشم به راه فرج (رسیدن گشایش الهی) داشتن، با صبر و بردباری، عبادت است» (همان مدرك، ص 145)